Muzica “spala” creierul


Citez din articolul Lady Gaga IS poisoning children’s minds (Lady Gaga otraveste mintile copiilor):
Va rog sa nu ma intelegeti gresit atunci cand afirm ca persoana prin intermediul careia am facut prima oara cunostinta cu sexul este Cliff Richard.
In 1958, single-ul lui Cliff „Move It” (descris de catre John Lennon ca fiind prima inregistrare rock ‘n’ roll a Marii Britanii) a ajuns in varful topurilor, fapt ce a dus la concertarea sa in Liverpool, miscandu-si partile intime precum Elvis in costumul sau roz socant.
Nu-mi fac iluzii legate de motivul pentru care aceasta era atat de grozav. Cum mai tipam eu si prietenii mei! Aveam 12 ani.
Regina imoralitatii: Lady Gaga transmite imagini obraznice de sexualitate fatisa
Aceasta este o constanta readucere aminte ca industria pop a prosperat intotdeauna pe spinarea rebeliunii sexuale.
Faptul ca tatal meu il detesta pe Cliff pentru muzica sa „din jungla”, facea totul cu atat mai captivant pentru mine.
De ce condamn pornificarea muzicii pop, precum mogulul Mike Stock?
Deoarece ceea ce era odata rebel, acum a devenit banal si imposibil de evitat; ceea ce era odata sugestiv, acum a devenit explicit – si, cel mai ingrijorator, publicul tinta este din ce in ce mai tanar.
Stock (unul dintre membrii fondatori ai legendarei fabrici pop Stock, Aitken si Waterman) a atacat in mod public cultura pop pentru ca sexualizeaza prematur copiii zilelor noastre.
Acesta crede ca s-a mers prea departe: „In zilele noastre nu mai poti privi vedetele moderne, precum Britney Spears si Lady Gaga, impreuna cu un copil de doi ani. Acum, 99% din locurile in topuri sunt ocupate de R&B, iar 99% dintre acestea sunt pornografie.”
Daca un om de rand ar fi iesit in fata cu asemenea afirmatii, criticii s-ar fi grabit sa-l acuze de „panica morala”. Daca indraznesti sa te opui regulilor „totul e permis” convenite de catre societatea noastra, vei fi rapid dat la o parte, tratat ca o mironosita.
Dar Stock este omul care a lansat carirea lui Kylie Minogue si a facut o avere din afacerea pe care o condamna. Chiar si asa, se simte dator sa se apere, adaugand: „Nu e fiindca sunt de moda veche. Este vorba de pastrarea valorilor importante in lumea de azi.”
Oare este chiar atat de rau pe cat afirma el?
Oamenii ca mine nu stau sa urmareasca videoclipurile pop, deoarece nu este timp si oricum nu generatia mea este cea tintita. Dar alarma data de Stock este cauzata de insasi generatia tinta.
Am scris un articol despre participarea mea la concertul Pussycat Dolls/Rihanna din Wembley in 2006, unde am fost uimit de numarul vast de copii din public.
Concertul a avut loc intr-o noapte duminica, loc si timp total nepotrivit pentru copii, cu atat mai mult bebelusi.
Acestia fusesera adusi de catre parinti sa vada un spectacol pentru adulti, plin de muzica bubuitoare si dansatoare lascive: vulgar de la un capat la altul.
Avand acea experienta in minte, stiam exact la ce sa ma astept ieri cand, – pentru a investiga reclamatiile lui Stock – m-am asezat sa urmaresc o parte dintre videoclipurile Lady Gaga pe YouTube. Dar chiar si eu am fost dat pe spate de imaginile neinduratoare – nu doar sexuale, ci si nemiloase.
Tonurile subtile de violenta sunt la fel de evidente ca si sexualitatea.
Fara romantism: videoclipurile lui Gaga includ sclavie si violenta sexuala grotesca, insa Cher, surprinsa in poza de mai sus in 1992 si Madonna au fost mamele pornografiei pop.
Bad Romance contine sclavie si violenta sexuala grotesca; Paparazzi este lipsit de gust prin referintele sale la moarte si handicap; pe cand Alejandro este plin de cizme de piele, sclavie si amenintare – culminand intr-un hidos viol in grup al unei figuri de tip monahal.
Nu contest impactul teatral sau profesionalismul produsului. Nu conteaza repetitivitatea coreografiei – atingerea partilor intime, crisparea si sugestivitatea gurilor.
Nu conteaza ca dansatorii de sex masculin au avut nevoie sa fie tatuati pentru a primi rolul – acesta este riscul meseriei.
Nu conteaza ca ritmul hipnotizant este sintetic pana in punctul in care te tampeste.
Nu conteaza ca versurile ating adancimi de genul: „Hai sa ne distram, ritmul este bolnav / Vreau sa-ti calaresc batul disco”.
Ideea este ca Lady Gaga a vandut mai mult de 15 milioane de albume si mai mult de 40 de milioane de single-uri in intreaga lume. Este un fenomen – cine stie ca trebuie sa promoveze imagini tot mai socante pentru ca albumele sa continue sa i se vanda?
Chiar daca aceasta inseamna aruncarea in publicul unui festival imbracata doar intr-un costum de tip plasa de pescuit si cu o pereche minuscula de chiloti, fara a-ti pasa cine te atinge in locurile intime.
Imoralitatea si Gaga sunt doua fete ale aceleiasi monede, ceea ce nu ar conta daca evenimentele s-ar desfasura intre niste adulti care-si dau acordul.
Dar orice copil de opt ani poate vedea aceste lucruri la televizor sau pe computer – si o fac.
„Mamele se tem ca nu pot controla telecomanda”, afirma Mike Stock.
„Inainte chiar de a merge la scoala, copiii au aceste imagini imprimate in minte – videoclipurile pop si jocurile pe calculator, precum Grand Theft Auto – iar parintii nu pot face nimic in aceasta privinta.
Muzica pop a folosit intotdeauna un innuendo sexual subtil, dar au fost vremuri cand acesta nu era la ordinea zilei.
Britney Spears si Madonna sarutandu-se la premiile muzicale MTV
Acum melodiile R&B si hip-hop vulgare se pare ca detin un monopol al pietei, astfel incat ce mai demult era clasificat drept extrem, acum a devenit mainstream.
Unul dintre rezultate este ca majoritatea cantaretelor sunt fericite sa se injoseasca, vanzandu-se ca obiecte sexuale.
Cher probabil ca a inceput acum 20 de ani cu scurta interzicere pe MTV a videoclipului ei „If I Could Turn Back Time”, datorita costumatiei sale revoltatoare.
Astazi, chiloteii tanga de piele neagra, tatuajele fesiale, costumatiile de tip plasa de pescuit sau gecile de piele nu ar misca un fir de par. Cher si Madonna au fost „mamele” acestui trend pornografic.
Dar cat este de trist ca astazi, daca esti vedeta pop (cu niste exceptii onorabile, precum Leona Lewis), trebuie sa renunti la haine si sa imprumuti gesturile modelelor glamour – cu cat mai usuratice, cu atat mai bine.
Cantaretele se pare ca sunt de parere ca singura metoda de a-si vinde albumele este sa-si dezgoleasca partile intime, in timp ce promoveaza o imagine brutala si libertina.
Cheryl Cole ar arata foarte bine in niste haine elegante, deci de ce opteaza pentru aceasta degradare?
Chiar si Cheryl Cole (cea mai sexy femeie din lume, conform revistei FHM) a ales sa cante in emisiunea „Factorul X” purtand cizme si o pereche de pantaloni bizari care-i aratau chilotii. Avea nevoie sa faca asta? Nu. Cheryl Cole ar fi frumoasa si intr-un costum de muncitor.
Dar aceasta moda pornografica infecteaza majoritatea videoclipurilor – de la ochii mari ai lui Katy Perry pana la vulgaritatea plictisitoare a lui Britney Spears.
Costumatiile promovate de videoclipuri au devenit imbracamintea favorita a adolescentilor pentru o sambata seara in oras. Nu va lasati inselati, multe fete tinere (si femei) considera ca singura cale de a fi atragatoare este sa arate sexy, iar pentru a arata sexy trebuie sa arati usuratica. Iar pasul este mic de aici pana la un comportament corespunzator.
Din pacate, multe femei tinere nu-si apreciaza valoarea mai sus de atat.
Mesajele pe care le primesc in copilarie prin intermediul ecranului le afecteaza comportamentul – si oricine sugereaza ca nu este adevarat este ignorant fata de puterea publicitatii.
Anul trecut, un sondaj publicat in Jurnalul American al Medicinei de Prevenire a dezvaluit ca adolescentii care preferau cantecele cu referinte sexuale degradante erau mai pasibili de a deveni activi sexual.
Atentie la accentul pus pe versurile „degradante” – care este la o lume distanta de dragostea si dorul traditional asociate cu muzica pop, impreuna cu innuendo-ul obraznic al lui Chuck Berry in hit-ul sau din 1964, „No Particular Place To Go”: „Nu i-am putut desface centura de siguranta”.
Studiul a concluzionat ca expunerea la sexualitatea vulgara din media poate in mod sigur reprezenta un factor de risc, incurajand tinerii sa experimenteze sexual de la o varsta frageda.
Nu am niciun dubiu ca cei care apara „mesajul” lui Lady Gaga si a „surorilor” sale din industrie vor spune ca videoclipurile le fac sa para „puternice”. Pana la urma, o femeie inalta datorita cizmelor cu tocuri, imbracata intr-un costum sci-fi si fluturandu-si „podoabele” arata ca si cum ar fi in stare sa conduca lumea.
Dar asta este o iluzie. Artistele sunt controlate de un management puternic care stie ca totul se reduce la sexualitate – dupa cum ne-o arata si Cheryl Cole, mai jos.
Imaginea unei femei puternice? Sau este imagistica aceasta sexuala doar o cerinta a directorilor companiilor de discuri?
Iar imaginea, transmisa tinerelor obisnuite, este aceea de prada usoara. Acest mesaj este, din nefericire, reflectat de prea multe statistici ca sa va mai plictisesc cu ele.
Un numar socant de tineri este atat de obisnuit cu toate varietatile pornografiei (precum si cu practica, ca efect secundar al culturii pop), incat preiau toate obiceiurile in cadrul propriului comportament.
Baietii asteapta de la prietenele lor anumite „servicii sexuale” care erau pe vremuri de domeniul prostituatelor. Iar fetele cred ca trebuie sa se conformeze – sau se lasa pur si simplu prada rigorii.
Daca mai aveti vreun dubiu asupra mesajului degradant transmis de videoclipurile pop, ar trebui sa aruncati o privire asupra numarului 4 in topuri, „Iubeste precum minti (Love The Way You Lie)”, cantata de Eminem impreuna cu Rihanna. Acest cantec este o lauda deschisa adusa violentei domestice. Videoclipul ne prezinta o fata frumoasa si un baiat cu figura necizelata blocati intr-o relatie distructiva, lovindu-se reciproc, impacandu-se cu sarutari lungi, doar pentru a reveni apoi la agresiune.
„Dialogul” dintre cei doi cantareti este tulburator. Ce efect va avea asupra mintilor necoapte a tinerilor de ambele sexe?
Lady Gaga in cadrul festivalului Lollapalooza din Chicago, nepasandu-i cine o atinge
Eminem rezuma frustrarea macho nearticulata, violenta a unui anumit tip de barbat care considera ca este proprietarul femeii sale – si cu siguranta ca ii va arata cine este seful. Acesta canta: „Daca va incerca sa plece *** din nou / O voi lega de pat si voi da foc casei”. Apoi intervine Rihanna cu refrenul (fundal in flacari): „Nu conteaza, caci imi place cum doare”.
Este bulversant sa vezi cum o femeie care a fost batuta de fostul ei prieten, rapper-ul Chris Brown, a acceptat sa justifice victimizarea unei femei. Dar, pana la urma, ii place sa pozeze avand coarne de drac pe cap…
Mesajul catre fete este: „Da, esti proprietatea lui si te va minti si te va trata inuman, dar tu nu te vei impotrivi caci iti place. Daca nu, vei avea probleme.”
Toate acestea sunt vandute fanilor cu ajutorul unui videoclip bine regizat, angajand talentul mai multor designeri si producatori de filme.
Ce risipa criminala! Este un mesaj pe care nu-l doresc niciunei fete sa-l auda. Nici baietilor nu le doresc sa admire lauda sexuala revoltatoare a lui Snoop Dogg in melodia Gangsta Luv, daca ar fi sa numim doar unul dintre cantece.
Precum Mike Stock, mi-as dori sa putem intoarce timpul pana la perioada in care miscarile pelviene ale lui Elvis au schimbat istoria muzicii populare pentru totdeauna. Bineinteles insa ca este imposibil.
Totusi il felicit pe acest om cu influenta in industria muzicala pentru curajul de a lua atitudine.
Pentru restul – ei bine, imi doresc ca producatorii de videoclipuri sa inteleaga ca „infranarea” nu este un cuvant murdar si ca vanzarea a tot prin intermediul celui mai obraznic mesaj sexual are un efect de corupere pe termen lung a generatiei urmatoare.
Bineinteles ca nu o vor face. Numai nu-mi spuneti ca nu conteaza.

One Response to “Muzica “spala” creierul”

  1. Nu ei sunt de vina, noi suntem de vina pentru ca nu luam atitudine si nu refuzam sa ii ascultam. Noi suntem de vina ca le dam putere.
    Imi place articolul, bine argumentat si analizat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: